گروه آموزشی پیش دانشگاهی هنر

روز کاری گروه : سه شنبه - اعضا گروه میترا عطارد- زهره نهاردانی

گروه آموزشی پیش دانشگاهی هنر

روز کاری گروه : سه شنبه - اعضا گروه میترا عطارد- زهره نهاردانی

روش های موّفقیّت

روش های موّفقیّت

تعیین و نوشتن اهداف و آرزوها

 

 نخستین گام برای موفّقّیت ، تعیین دقیق اهداف است. ابتدا باید بدانیم چه می خواهیم تا بتوانیم برای رسیدن به آن برنامه ریزی و تلاش کنیم.وقتی فهمیدیم چه می خواهیم باید خواسته ها و آرزوهایمان را به صورت هدف بنویسیم . بهتر است برای ابعاد مختلف زندگی از جمله بُعد جسمی ، تحصیلی ، هنری ، اقتصادی ، خانوادگی و .... هدف تعیین کنیم و آنها را به صورت دقیق بنویسیم.

 « نوشتن هدف­ها» اوّلین گام برای رسیدن به آنهاست و سبب می شود که ما خودمان را برای رسیدن به آنهامسئول بدانیم . هر چه تمرکز ما روی اهدافمان بیشتر باشد، احتمال دستیابی به آنها بیشتر می شود.

 یکی دیگر از مزیّت های نوشتن هدف ما این است که ما بعد از مدّتی می توانیم ارزیابی کنیم که تا چه حد در رسیدن به اهدافمان موفق بوده­ایم.

 وقتی داریم هدف هایمان را می نویسم بهتر است به چهار نکته توجه کنیم:

« نخست این که هدف ها را به شکل مثبت بنویسیم ؛ یعنی بنویسیم چه چیزهایی می خواهیم نه اینکه چه چیزهایی نمی خواهیم .هدف هایی که ما می نویسیم در واقع دستورالعمل هایی برای ذهن ناخودآگاه ما هستند .هرچه ما این دستور العمل ها را مثبت تر تعیین کنیم ، نتیجه مثبت تری هم به دست می­آوریم.

 

دوم این که هدف هایمان را با جزئیات کامل بنویسیم ؛ یعنی به جای این که فقط بنویسیم «استاد دانشگاه» بنویسیم « استاد فیزیک هسته ای دانشگاه هاروارد» .

هر چه دستورالعملی که ما به ذهن ناخودآگاهمان می دهیم، جزئی تر و دقیق تر باشد، آخر کار هم نتیجه واضح تری به دست می آوریم.

 سوم اینکه در هنگام نوشتن اهداف ، نقل آنها را به صورت اوّل شخص و به زبان حال بنویسیم ، انگار که واقعیّت دارند .اگر هدف هایمان را به زمان آینده بنویسیم، ذهنِ ناخودآگاه با این تصوّر که این کار مربوط به آینده است وارد عمل نمی شود.به عنوان نمونه بنویسیم :«استاد فیزیک هسته­ای دانشگاه هاروارد هستم.»

چهارم این که هدف­هایمان را بازنویسی کنیم.وقتی کلمات بازنویسی می­شوند، حداکثر تأثیر را دارند . پس اهدافمان را بنویسیم و دوباره آنها را به زبان دیگر بازنویسی کنیم و مرتّب هدف هایمان را اصلاح کنیم.





منبع: iranischool.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد